De Begraafplaats

oktober 2017

Themanummer: PR en communicatie

Inspirerende voorbeelden

© Anja Krabben

Is het alleen een kwestie van geld? Of hebben begraafplaatsen gewoon koudwatervrees om te adverteren? Enkele inspirerende voorbeelden uit het buitenland.

Bekijk het volledige artikel

Aanzetten tot ongebreidelde creativiteit

© Pauline Prior

Communicatieadviesbureau De Issuemakers zette in 2014/2015 Natuurbegraven Nederland op de kaart. Tijdens de LOB-studiedag PR & Communicatie op 9 november zal Anne Backer van De Issuemakers een lezing houden en een workshop geven.

“Je moet het zelf leuk vinden”

© Anja Krabben

Uitstralen dat iedereen welkom is en tonen wat voor moois je in huis hebt. Dat wil Stichting R.K. Begraafplaatsen te ’s Gravenhage en daarom organiseert de stichting het hele jaar door bijzondere evenementen, van zigeunerorkest tot een workshop schilderen of dichten. Het is een goed voorbeeld van een begraafplaats (twee in dit geval) waar de pr uiterst serieus wordt genomen en origineel wordt aangepakt. Astrid Oranje en Susan Veninga zijn de drijvende krachten achter het veelzijdige programma.

Leven in de brouwerij

© Gerda Nater

Hoe kunnen begraafplaatsen zichzelf beter verkopen? Mariska Overman en Rob Bruntink, van Bureau MORBidee, hebben daar creatieve ideeën over, die ze gratis en voor niets met ons delen.

De Gezusters Dood bieden hoop

© Harry Perrée

Ondanks de gestage groei van cremeren hebben begraafplaatsen een toekomst, stelt het thanatologenduo Claudia Venhorst en Brenda Mathijssen, ook wel bekend als De Gezusters Dood. Maar dan zouden begraafplaatsen meer rekening moeten houden met nabestaanden. “Er is veel uniformiteit en dat geeft nabestaanden weinig ruimte hun ding te doen.”

Verander mee

© Pauline Prior

Wie zijn na de nabestaanden de belangrijkste contacten van de begraafplaats? De uitvaartondernemers. Dit keer Monica Zeegers van Monica Zeegers Uitvaartbegeleiding uit Overasselt. Ze heeft ideeën in overvloed over hoe de begraafplaats aangenamer en toekomstbestendiger kan worden. “Plaats verkoopautomaten waarin van alles te koop is, van kunstwerken tot schoonmaakmiddelen voor grafstenen, paraplu’s, kaarsen.”

Sociaal ondernemen

© Pauline Prior

Het duurzaamheidsartikel gaat dit keer over goed werkgeverschap en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een plek bieden op de begraafplaats. Sociaal ondernemen in Hilversum.

Lelystad, stad waar vooral wordt gecremeerd

© Pauline Prior

Het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders Lelystad aanlegde, een gloednieuwe gemeente in een gloednieuwe polder. Ook de Algemene Begraafplaats in Lelystad is vijftig jaar oud. Danny Roozemond, beleidsmedewerker bij de afdeling Beheer Openbare Ruimte, vertelt over de Lelystedelingen, die vooral voor cremeren kiezen.

Verder...

♦ Het begraafplaatsgevoel van... is van Ron Bavelaar, directievoorzitter van Yarden. Door Anna Kroon. ♦ Draait het uitsluitend om geld? De column van Anja Krabben. ♦ Een Heer bezoekt de Natuurbegraafplaats in Doorn. ♦ Vragen en antwoorden in de Juridische vraagbaak van W.G.H.M. van der Putten. ♦ Veel nieuws, zowel van de LOB zelf als van diverse begraafplaatsen in het land. ♦ De Begraafplaats verschijnt zes keer per jaar. Het zesde nummer van 2017 komt uit in week 49.