Nederlands fabrikaat

Een nieuwe serie in De Begraafplaats, waarin Nederlandse bedrijven worden geportretteerd die producten fabriceren ook of speciaal voor begraafplaatsen. Deze eerste keer: Nimos, opgericht door ‘Willy Wortel’ Nico Drost en nu geleid door twee van zijn zoons.

Nederlands fabrikaat

© Koos Dubbeldam

VAN POMPEN TOT TRANPORTERS

Nico Drost ontwierp in de jaren zeventig een transporter, wat leidde tot bezoeken aan begraafplaatsen in binnen- en buitenland. Het gevolg: een transporter die specifiek voor de begraafplaats is gemaakt. De rest is geschiedenis: NIMOS en de Mi-Nitrac. Zoon Dirk-Jan Drost vertelt over het familiebedrijf.

Uit de bus gestapt in Rhenen, een stad met een indrukwekkende historische kern, schitterend gelegen in zonovergoten, glooiend land aan de rechteroever van de Neder-Rijn. Hier is NIMOS gevestigd, op een bedrijventerrein net buiten het dorp, bouwer van machines. Dirk-Jan Drost ontvangt ons en vertelt enthousiast over het bedrijf.

“Vanaf 1974 ging mijn vader de boer op met pompen die voor allerlei doeleinden ingezet konden worden. Al snel werd het assortiment uitgebreid met machines voor landbouw, later tuin- en parkmachines en begin jaren negentig met de productie van de Mi-Nitrac. De Mi-Nitrac is een smalle, elektrisch aangedreven transporter, uitstekend geschikt voor smalle paden en scherpe bochten, indien gewenst voorzien van een handige draaibare laadbak. De aanleiding om dit voertuig te bouwen was niet eens de energietransitie die vandaag de dag speelt, het was een vraag van twee begraafplaatsen in Den Haag: er was behoefte aan een voertuig dat zonder herrie het werk verrichtte, zodat er tijdens een begrafenis elders op de begraafplaats doorgewerkt kon worden. Dat zou veel tijd en dus kosten schelen. Als een ware Willy Wortel schetste mijn vader de tekeningen. De eerste prototypes werden gebouwd, samen met de onschatbare inzet van Wim Janssen, vandaag de dag al vijftien jaar bij ons werkzaam. Tegenwoordig bouwen wij elke vier dagen een machine. Startprijs van de Mi-Nitrac is ongeveer 40.000 euro; voor het opladen is geen speciaal laadpunt nodig.”

Dirk-Jan zegt het niet letterlijk, maar het is duidelijk dat hij trots is op het bedrijf en de Mi-Nitrac in het bijzonder. Zijn vader bedacht nog meer machines – en is nog altijd alert op mogelijke verbeteringen, ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd – en op een gegeven moment waren er dertig personeelsleden actief. Door een efficiëntere bedrijfsvoering is dat nu terugbracht tot de huidige vijftien en dat bevalt goed. Groei van het bedrijf is niet het doel, zegt Dirk-Jan: “Wij leveren liever kwaliteit en producten die voldoen aan de specifieke wensen van de afnemer, dat is op langere termijn de beste garantie voor ons voortbestaan. Het geeft ons een voorsprong op de markten in Nederland en Duitsland, maar ook in bijvoorbeeld Groot-Brittannië.”

Speelt hierin misschien het gedachtegoed van de oprichter een rol? “Mijn vader opereerde sterk vanuit zijn reformatorische wereldbeeld. Het spreekt mij minder aan, maar de essentie ervan is nog steeds ons uitgangspunt. Hard werken is prima, kwaliteit is essentieel, evenals een eerlijke, open bedrijfsvoering. Daar sluit ik mij graag bij aan.”

Mosquito
Waarom produceert NIMOS niet veel méér elektrische machines? “De accu is het knelpunt,” zegt Dirk-Jan. “Voor de Mi-Nitrac, een vrij zware machine, is dat geen probleem, maar voor kleinere machines zijn de huidige accu’s te zwaar en schieten ze te kort in prestatie. Je zou bijvoorbeeld met een elektrisch voortgedreven MUG, een onkruidborstel, misschien een half uur kunnen werken, daarna moet-ie weer aan de oplader. Dat is geen doen. Daarom werken deze machines nu nog met een benzinemotor, ondanks de nadelen daarvan: herrie, veel trillingen en natuurlijk de uitlaatgassen. We wachten op de ideale accu, die komt er absoluut aan, al weten we niet wanneer.”

“Maar dat betekent niet dat we stilzitten,” vult Wim Janssen aan. “We hebben al vier elektrisch aangedreven prototypes gebouwd. Onverkoopbaar, want je zou er een loodzware accu in moeten bouwen. Toch zijn we er mee bezig, zodat we de elektrische MUG kunnen leveren zodra dat mogelijk is. Wij denken dat het voor begraafplaatsen een prachtige machine zal zijn.”

Een aparte naam: MUG. “We zochten een naam,” vertelt Dirk-Jan, “Toen zei iemand dat de machine wel iets van een mug had, met die uitzwaaiende staalborstels als poten. Dus MUG werd het. In het buitenland wordt de machine door de importeurs ‘Mosquito’ genoemd.”

Rood
Uitdagingen zijn er genoeg. Dirk-Jan: “De pech met de Ever Given speelde ons parten (het vrachtschip dat 2021 vast kwam te zitten in het Suezkanaal, KD). En natuurlijk was de covid-periode een forse uitdaging, opeens werden de levertijden van onderdelen langer.” Al nam in die tijd het aantal begrafenissen wrang genoeg toe, veel begraafplaatsen stelden hun investeringen uit. “Achteraf bezien valt de schade gelukkig mee,” zegt Dirk-Jan. “We blijven inzetten op kwaliteit en innovatie.”

Een korte rondleiding door de opvallend schone bedrijfshallen begint en eindigt in de showroom, waar de bedrijfskleur rood domineert; zelfs de Japanse koikarpers hebben rode vlekken. De machines die voor begraafplaatsen zijn bedoeld, krijgen een groene kleur. “Rood past daar niet,” volgens Dirk-Jan. Bezoekers zijn uiteraard welkom, bij elke bestelling is immers nauwkeurige afstemming nodig. “Maar wij leveren niet direct aan de afnemer, dat gaat via de dealer die ook voor het onderhoud zorgt. Daar zit geen filosofie achter, het is vooral praktischer.”

Passie
Op de vraag wat de aanleiding was om voor begraafplaatsen de elektrische versie van de Mi-Nitrac te ontwikkelen, antwoordde Dirk-Jan eerder dat dat praktisch was: een vraag uit Den Haag om een stille machine. Aan het eind van ons gesprek laat hij terloops vallen dat er méér speelde: de passie van zijn vader, Nico Drost, voor begraafplaatsen. Nico vertelt later: “Mijn zoons spreken van een passie, ik vind dat een groot woord. Het begon ooit met de ontwikkeling van de transporter, zo kwam ik op veel begraafplaatsen in binnen- en buitenland. Vaak waren dat mooie, parkachtige plekken met een bijzondere, serene sfeer. De medewerkers die ik ontmoette werkten vanuit een heel eigen mentaliteit: toewijding aan nabestaanden, meer bezig met het feit dat ons leven eindig is, betrokken en betrouwbaar. Voor ons bedrijf een vaste basis, fijne mensen om mee samen te werken. Al met al is wat mijn zoons een passie noemen in de loop der jaren alleen maar sterker geworden.”

Dit is het eerste van een serie artikelen waarin Nederlandse bedrijven worden geportretteerd die producten fabriceren ook of speciaal voor begraafplaatsen.

Sinds 1976
Opgericht in 1976 (landbouwmachines) door vader Nico Drost die vandaag de dag nog steeds actief is voor NIMOS, tegenwoordig samen met zoons Frans (algemeen management en verkoop), Dirk-Jan (marketing) en schoonzoon Geert Broekman (productieleider, hoofd inkoop).
Producten: vanaf ongeveer 2009 elektrische machines specifiek voor begraafplaatsen.
Mensen in dienst: 15.
De naam: oorspronkelijk een combinatie van ‘Nico’ en toenmalige zakenpartner Vos; tegenwoordig ‘Not In Mass Only Specials’ – dat wil zeggen: afgestemd op de vraag van de afnemer.
www.nimos.nl


Dirk-Jan Drost


De Mi-Nitrac


De MUG